Dlouhodobě nejméně tragický měsíc pro děti? Možná překvapivě září!

Út 5.září 2017

V posledních 11 letech děti nejčastěji umíraly jako pasažéři v osobních automobilech. Češi začali brát vážně používání dětských autosedaček. Zdaleka ne všichni dětští cyklisté mají na hlavě přilbu

V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí

V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. Nejhorší situace byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 našich nejmenších, naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013 – celkem 8. V roce 2016 zemřelo 13 a během prvních sedmi měsíců letošního roku 5 dětí.

Za posledních 11 let bylo usmrceno 181 dětí

V letech 2006-2016 zemřelo při nehodách 181 dětí. Z toho bylo:

  • 97 spolujezdců v osobních automobilech
  • 58 chodců
  • 20 cyklistů
  • 2 cestující na motocyklu
  • 1 řidič osobního automobilu
  • 1 spolujezdec v nákladním automobilu
  • 1 spolujezdec v traktoru
  • 1 cestující v autobusu

Ze statistik současně vyplývá, že nejnebezpečnějšími jsou pro děti letní prázdniny. V uvedeném období zemřelo 29 procent všech dětských obětí dopravních nehod. Po devíti procentech si připsaly měsíce říjen a listopad, po osmi duben a červen. „Naopak jednoznačně nejbezpečnějším je pro děti do 15 let první měsíc školního roku, tedy září. Za uplynulých 11 let během něho přišla o život dvacetina všech dětí usmrcených na silnici. Tradičně vysoká míra pozornosti věnovaná bezpečnosti dětí na silnici sehrává svou pozitivní roli,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Používání dětských zádržných systémů na vzestupu

Téměř pětina dětských pasažérů usmrcených v letech 2012-2015 nebyla řádně připoutána. Situace se však zlepšuje. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 – ročně shodně po šesti, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy. Loni pak zemřelo všech osm dětí při přepravě za využití dětského zádržného systému.

Děti jako viníci dopravních nehod

V letech 2008-2016 zavinily děti celkem 4 062 dopravních nehod jako chodci a 2 237 jako cyklisté. Jejich následkem zemřelo 10 dětských chodců a 4 cyklisté. Problémem zůstává velký počet dětských cyklistů, kteří se neztotožnili s povinností nosit přilbu. V letech 2009-2016 zemřelo 9 nejmenších cyklistů, z toho 4 bez přilby. V loňském roce zemřel jeden mladý cyklista, byť s přilbou na hlavě. Nicméně dalších 20 dětí bylo zraněno těžce, 4 z nich bez přilby. Podobně tomu bylo i u lehce zraněných dětských bicyklistů, kdy z 246 nepoužilo přilbu 108. „Při dopravní výchově na školách a také v rámci preventivního projektu Na kole jen s přilbou je dětem i jejich rodičům vysvětlováno, že jízda bez přilby může být nebezpečná. Ovšem v konečném důsledku jsou to právě rodiče, kteří jsou pro ně každodenním vzorem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik bude brát nastupující generace problematiku bezpečnosti na silnicích vážně,“ uzavírá Roman Budský.