Za první pololetí zemřelo při nehodách 228 osob

Út 18.července 2017

Během letošního horkého června na 60 % obětí z řad chodců, cyklistů a motocyklistů. Více vyšetřovaných nehod, mrtvých a lehce zraněných Počty obětí nehod vyšší v sedmi krajích. Nejvyšší nárůst v krajích Jihomoravském (o 92 %) a Zlínském (o 86 %)

Během prvního pololetí bylo v Libereckém kraji při dopravních nehodách usmrceno 10 osob a dalších 41 utrpělo těžké zranění

Za první pololetí letošního roku vyšetřovala Policie ČR 49 608 dopravních nehod, o 2 149 více než loni. Zemřelo při nich 228 osob. Je to sice o 5 více než v roce 2016, nicméně od roku 1993 se jedná o druhý nejpříznivější výsledek. Letos při nehodách zemřelo 107 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 3 více), 47 chodců (-4), 35 motocyklistů a jejich spolujezdců (+1), 21 cyklistů (+6), 17 pasažérů v nákladních vozech (-1) a jeden cestující v autobusu (+1).

Nejtragičtější byl rok 1994, kdy za prvních šest měsíců roku přišlo o život 640 lidí, více než 600 obětí zaznamenaly statistiky dopravních nehod i v letech 1997, 2000 a 2003. Těžce zraněno bylo dalších 1 024 osob, zde naopak došlo k meziročnímu snížení o 185 případů. Počet lehce zraněných se oproti roku 2016 zvýšil o 70 na celkových 11 326.

Během prvního pololetí letošního roku se více umíralo v 7 krajích. Nejvyšší nárůst zaznamenaly statistiky v Jihomoravském (o 92 %) a Zlínském kraji (o 86 %). Naopak k výraznému poklesu mrtvých došlo ve Středočeském kraji (o 37 %) a na Pardubicku (o 36 %). „Zajímavý je pohled na podíl usmrcených chodců, cyklistů a motocyklistů na celkovém počtu obětí v jednotlivých krajích. Průměr za celou Českou republiku je 45 %. Rekordmanem je Praha se 78 %, následují Zlínsko (69 %) a Olomoucko (64 %). Naopak nejmenší podíl lze vysledovat v Jihočeském kraji (22 %), Karlovarsku a Královéhradecku (rovná třetina),“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na železničních přejezdech zemřelo od ledna do konce června celkově 16 osob. To bylo o 5 méně než loni. V sedmi krajích nebyl zaznamenán žádný smrtelný případ následkem střetu se železničním vozidlem.

Kraj Počet nehod Meziroční rozdíl Usmrceno Meziroční rozdíl Těžce zraněno Meziroční rozdíl Lehce zraněno Meziroční rozdíl
Hlavní město Praha 11 482 119 9 -2 66 -27 894 -60
Středočeský 6 917 358 29 -17 151 -62 1670 155
Jihočeský 1 891 -67 18 -2 111 23 824 -48
Plzeňský 1 712 126 28 11 36 -19 831 14
Ústecký 5 117 234 19 3 79 -18 821 -43
Královéhradecký 2 474 214 12 0 57 -9 613 64
Jihomoravský 3 749 460 25 12 112 -17 1 247 83
Moravskoslezský 4 647 264 20 -5 103 -11 973 -48
Olomoucký 2 377 20 14 0 50 -11 696 21
Zlínský 1 958 51 13 6 74 -10 643 -4
Vysočina 1 989 48 11 1 51 -12 566 -59
Pardubický 1 846 87 14 -8 63 3 712 4
Liberecký 2 015 56 10 4 41 -12 550 -9
Karlovarský 1 434 179 6 2 30 -3 286 0
ČR celkem 49 608 2 149 228 5 1 024 -185 11 326 70

Tabulka č. 1: Celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách během prvního pololetí roku 2017, vč. meziročních změn

Tragický červen – 63 mrtvých, z toho 15 chodců, 14 motocyklistů a 8 cyklistů

K letošnímu meziročnímu navýšení počtu usmrcených došlo kvůli vysokému počtu obětí během června. Zatímco loni během předprázdninového měsíce přišlo o život 36 lidí, letos to bylo 63. Statistiky nehod zaznamenaly 2 oběti z řad dětí (loni se červnové nehody dětí obešly bez mrtvých). „Červen byl tragický pro chodce, cyklisty i motorkáře. Dohromady jich přišlo o život 37, což je 59 procent všech obětí nehod,“ říká Roman Budský. Markantní je nárůst usmrcených chodců. Zatímco loňské červnové nehody se obešly bez obětí z jejich řad, letos to naopak bylo 15 mrtvých. Více mrtvých bylo i cyklistů, a to o 4. Červen byl tragický i pro motocyklisty, kterých letos zemřelo 14, o 9 více než loni. Při červnových nehodách dále zahynulo 22 cestujících v osobních a 2 v nákladních automobilech. Markantní je nárůst mrtvých při nehodách, ke kterým došlo kvůli nepřiměřené rychlosti jízdy. Zatímco loni v červnu to bylo 12 lidí, letos už 25 - více než dvojnásobek. To současně znamená, že nepřiměřená rychlost jízdy měla v červnu na svědomí 40 % všech obětí dopravních nehod (loni rovnou třetinu). O polovinu více lidí v červnu zemřelo při nehodách způsobených řidiči motorových vozidel ve věku do 24 let či s praxí do dvou let (nárůst z 8 na 12 obětí). Červen byl tragický i pro seniory. Zatímco loni si nehody vyžádaly 3 mrtvé z jejich řad, letos jich bylo 10. Snížil se však počet obětí nehod s asistencí alkoholu či jiných návykových látek. Za posledních 10 let byl v tomto ohledu červen nejméně tragický, neboť nehody si vyžádaly „pouze“ 3 životy (oproti loňským 5). Naopak během června 2010 zemřelo 15 lidí, v letech 2009 a 2011 po 13.

Nehodovost v Libereckém kraji

Během prvního pololetí vyšetřovali policisté v Libereckém kraji 2 015 nehod. Usmrceno při nich bylo 10 osob (z toho 3 motocyklisté, 2 chodci a 1 cyklista), dalších 41 utrpělo zranění těžké a 550 lehké. „Ve srovnání se stejným obdobím roku 2016 bylo nehod o 56 více, o 4 se zvýšil i počet jejich obětí. Naopak o 12 méně bylo těžce zraněných, rovněž tak se snížil počet zraněných lehce, a to o 9,“ uvádí Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Řidiči motorových vozidel zavinili 1 585 nehod, lesní zvěř a domácí zvířata byla označena za viníka v 282 případech. S velkým odstupem obsadili třetí příčku řidiči nemotorových vozidel, kteří zavinili 64 nehod. Komunikační závada byla příčinou 27 nehod, chodci pak v 25 případech. „Děti zavinily 22 nehod, z toho v 7 případech jako cyklisté a v 15 jako chodci. Tyto události se naštěstí obešly bez mrtvých či těžce zraněných,“ upřesňuje Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol se podepsal na vzniku 110 nehod, drogy pak na 13. Při těchto nehodách zemřeli 2 lidé, další 3 byli zraněni těžce a 55 lehce. „Liberecký kraj bude věnovat pozornost bezpečnosti silničního provozu i o letních prázdninách. Zaměříme se především na ty nejohroženější, tedy děti, cyklisty a motocyklisty,“ uvádí Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.