V Libereckém kraji do konce listopadu stejný počet obětí jako loni

Čt 15.prosince 2016

V ČR 504 mrtvých – historicky nejúspěšnější bilance. V Libereckém kraji zemřelo na silnicích za prvních jedenáct měsíců letošního roku 19 osob, stejně jako v roce 2015. Výrazně poklesl počet těžce zraněných. Liberecký kraj na rok 2017 vyčlenil 2 miliony korun na dopravně preventivní akce Celostátně o 99 méně mrtvých. Jedná se o 16% pokles Méně mrtvých dětí, chodců, cyklistů a motocyklistů. Méně zabíjel i alkohol. V krajích Jihomoravském a Moravskoslezském méně nejen mrtvých, ale i těžce či lehce zraněných. Počet obětí střetnutí na železničních přejezdech vyšší o téměř 60 procent.

Test popisku

Do konce listopadu letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkem 3 753 dopravních nehod, k nimž došlo v Libereckém kraji. V jejich důsledku zemřelo 19 osob, dalších 94 bylo zraněno těžce a 1.083 lehce. „Meziročně se počet mrtvých nezměnil, o 20 méně bylo těžce zraněných, naopak o 4 více bylo lehce zraněných,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Nejčastěji se umíralo na Liberecku – zde při nehodách přišlo o život celkem 8 lidí. Dalších 5 obětí si připsaly nehody na Semilsku, 4 na Českolipsku a 2 na Jablonecku.

Českolipští dopravní policisté v poslední době zaregistrovali nebezpečný trend. Zatímco v ranních a dopoledních hodinách bývají řidiči opatrní, ve druhé polovině dne často nebezpečně zrychlují. „V posledních týdnech jsme často zaznamenali výrazné překročení maximální povolené rychlosti. Jeden řidič se odpoledne řítil obcí rychlostí 121 kilometrů v hodině. Další pak mimo obec atakoval stočtyřicítku. Bohužel ve velmi nebezpečném úseku na silnici I/38 mezi Oborou a odbočkou na Bezděz, kde dochází téměř v polovině případů ke srážce se zvěří a kde za poslední tři roky zemřelo při nehodách 5 lidí a další 4 byli těžce zraněni,“ varuje Martin Markl, vedoucí dopravního inspektorátu v České Lípě.

Tradičně byli nejčastějšími viníky nehod řidiči motorových vozidel. Způsobili jich 2 912 a zahynulo při nich 16 osob. Pomyslná druhá příčka patří střetům se zvěří a zvířaty, ty se naštěstí obešly bez obětí na lidských životech. Na vrub řidičů nemotorových vozidel bylo připsáno 147 havárií a bohužel též 2 mrtví. Chodci byli viníky 33 nehod, které se naštěstí nezařadily mezi smrtelné. Nadcházející svátky se tradičně pojí s návštěvou blízkých osob či posezeními jen tak, v kruhu rodinném či přátel. To se často neobejde bez konzumace nějaké té sklenky alkoholu. Nejen motoristé by proto měli pamatovat, že do silničního provozu alkohol opravdu nepatří. Ostatně dokazují to i statistiky nehodovosti našeho kraje. Od začátku roku do konce listopadu se v Libereckém kraji alkohol podepsal na vzniku 198 dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR. Jeden člověk při nich přišel o život, dalších 9 bylo zraněno těžce a 86 lehce.

Přestože počty usmrcených i těžce zraněných v regionu dlouhodobě klesají, bude Liberecký kraj i v následujícím roce podporovat dopravně preventivní programy. „Na rok 2017 je vyčleněno na dva miliony korun, které poputují hlavně do podpory a realizace programů dopravní výchovy dětí. Tradičně budeme věnovat zvýšenou pozornost motocyklistům. Součástí plánovaných akcí bude pořádání zdokonalovacích kurzů na autodromu v Sosnové určených hlavně pro mladé a začínající řidiče,“ konstatuje Marek Pieter, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investice a veřejné zakázky.

V České republice o šestinu méně obětí
Celostátně do konce listopadu vyšetřovala Policie ČR 90 502 dopravních nehod. Ty si vyžádaly 504 obětí na životech, o 99 méně než za stejné období roku 2015. To je současně nejpříznivější bilance od vzniku samostatné České republiky. O 6 méně (celkem 2 380) bylo i těžce zraněných. Naopak o 338 na celkových 22 781 narost počet těch, kteří byli zraněni lehce.

Na výrazném poklesu počtu mrtvých o 99 se podílel především nižší počet obětí z řad cyklistů (-30 usmrcených), motocyklistů (-25), chodců (-14) a dětí (-7). U motocyklistů navíc došlo i ke snížení počtu těch, kteří si z nehody odnesli těžké zranění. „Nesporně se na tomto pozitivním trendu podepsalo, že se o nehodách motorkářů v posledním roce hodně hovoří. A cílí se nejen na jezdce v jedné stopě, ale i na automobilisty. Svůj vliv mají i zdokonalovací kurzy, jichž se mohli motorkáři zúčastnit,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Méně obětí si vybral alkohol. Meziročně došlo ke snížení počtu mrtvých o 45 procent, o čtvrtinu méně bylo těžce zraněných.

Negativně se však vyvíjela situace na železničních přejezdech. Ze statistik zveřejněných Drážní inspekcí vyplývá, že se na nich meziročně zvýšil počet střetů a více se i umíralo. Zatímco v loňském roce došlo ke 152 střetům, letos jich bylo již 168. Z 26 na 41, tedy o bezmála šedesát procent, se zvýšil počet osob, které při nich přišly o život.

V jedenácti regionech počty usmrcených poklesly, naopak nárůst zaznamenán v krajích Královéhradeckém a Středočeském Nejvyšší počet obětí byl zaznamenán při nehodách, k nimž došlo na silnicích Středočeského kraje (98). Následují kraje Jihočeský (48), Moravskoslezský (44) a Jihomoravský (42). Naopak nejméně obětí nehod zaznamenaly statistiky na Karlovarsku (10), Liberecku (19) a v Praze (20). V jedenácti krajích se počty usmrcených snížily. K největšímu poklesu došlo na Karlovarsku (-52,4 %), Zlínsku (-47,5 %) a v Jihomoravském kraji (-43,2 %). Naopak nárůst byl zaznamenán v krajích Středočeském (+5,4 %) a Královéhradeckám (+3,3 %). Na Liberecku je bilance stejná. Za zmínku stojí, že v krajích Jihomoravském a Moravskoslezském meziročně zaznamenali snížení nejen počtu usmrcených a těžce zraněných, ale i těch, kteří utrpěli zranění lehké.

Meziročně došlo k významnému poklesu obětí nehod a letošní výsledek je nejpříznivější od vzniku samostatné České republiky. Bohužel však už teď je jisté, že strategický cíl daný aktuální Národní strategií bezpečnosti silničního provozu, totiž že v letošním roce nezahyne při nehodách více než 465 osob, splněn nebude. „Abychom mohli pomýšlet na razantnější snižování výskytu závažných nehod, budeme muset důsledněji analyzovat příčiny jejich vzniku. A také se zamyslet nad tím, co naopak stojí za letošním poklesem smrtelných havárií. To nám umožní definovat opatření vedoucí k výraznějšímu poklesu mrtvých i těžce zraněných, a to za maximálně efektivního využití dostupných finančních a materiálních prostředků,“ uzavírá Roman Budský.