Zklidni hormon, život ti nezachrání. Adrenalin za řídítka nepatří

Čt 21.listopadu 2019

Od ledna do října letošního roku zemřelo při dopravních nehodách 34 cyklistů, 26 z nich havárii zavinilo. Oproti loňsku počet výrazně stoupl, tehdy jich za stejné období vlastní vinou zahynulo o 10 méně. Policejní statistiky dále ukazují, že nejčastější příčinou nehod cyklistů je nepřiměřená rychlost. Přestože si někteří z nich chtějí rychlou jízdu užít, odborníci se shodují, že adrenalin, který se v těle uvolňuje ve velkém množství hlavně při sportu nebo nebezpečí, na silnice a k běžné jízdě na kole nepatří.

„Adrenalin se neslučuje se základními právními podmínkami provozu na pozemních komunikacích, kdy se všichni účastníci silničního provozu musí chovat ohleduplně, ukázněně a řídit se podle pravidel na pozemních komunikacích,“ zdůrazňuje Jan Frieser z odboru služby dopravní policie. S jeho slovy, avšak z lékařského pohledu, souhlasí také generální ředitel a předseda představenstva Krajské nemocnice Liberec MUDr. Richard Lukáš Ph.D. „Adrenalinovým sportům se také říká extrémní sporty. Nemyslím si, že by měla být běžná cyklistika za takový sport považována a určitě by neměla být takto provozována.“ Připouští však, že adrenalinovým sportem se cyklistika stává při jízdě na frekventované silnici. „Ještě k tomu přidejme sníženou viditelnost a bicykl beze světla, bez odrazek, cyklistu bez přilby, tedy celkově bez rozumu, a máme o adrenalin bohatě postaráno,“ dodává generální ředitel liberecké nemocnice. Cyklistika je v České republice jedním z nejvíce provozovaných sportů Rekreační cyklistika jako součást životního stylu má v lidském těle produkovat především hormony dobré nálady, jako je endorfin, serotonin a dopamin. „Motivací má být kondice, poznávání, relaxace, a to všechno za podmínek maximální opatrnosti a racionálnosti. Když to shrnu, má nám přinášet mnohem více radosti než napětí, mnohem více pohody než rizika a má vést k utužení zdraví, a ne k hazardování s ním,“ dodává MUDr. Richard Lukáš. Adrenalinová cyklistika je naopak obvyklá ve volném terénu. Stezky pro náročnou jízdu, tzv. singltreky, jsou speciálně přizpůsobené horským, trekingovým a dalším typům kol pro těžký terén včetně jízdy na sněhu. Určené jsou pouze pro cyklisty, a tak není možné se na nich střetnout s ostatními účastníky provozu. Řada cyklistů nehody nehlásí Od počátku roku do konce října šetřila policie 2453 nehod způsobených cyklistou. Podle statistiky je to o 122 méně než za shodné období v předchozím roce. Přesná čísla však policie nemá, protože velké procento cyklistů nehodu nebo úraz vůbec neoznámí. „Statistika nám také neprozradí, zda jel cyklista v adrenalinovém rauši. V konečném důsledku, jak je vidět, může být kontraproduktivní. „Zklidni hormon, život ti nezachrání", je v případě cyklistiky vcelku trefnou radou. Každý, kdo sedne na kolo, by měl mít svoje tělo pod kontrolou, a především doma nezapomenout přilbu,“ uzavírá Stanislava Jakešová, dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti. Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou je snížení nehodovosti a zejména následků dopravních nehod cyklistů v ČR zapříčiněným nepoužitím či nesprávným použitím bezpečnostních prvků při jízdě na kole a to prostřednictvím komunikační kampaně o dodržování bezpečnostních zásad při jízdě na kole. Důraz kampaně je kladen na použití ochranných bezpečnostních přileb. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.